Het Fysiopunt Laarbeek

Een korte analyse van het lopen

Lopen is een automatische actie. Hoe harder men gaat lopen hoe meer de armen en knieen  gaan buigen en gaan we langzaam aan over naar een zweeffase. Tijdens een wandelpas (bijvoorbeeld van hak contact rechtervoet tot hak contact rechter voet) maken we met 1 voet 60 % van de tijd contact met de ondergrond. Bij het hardlopen is het been juist 60 % van de tijd in de lucht. 

Er zijn verschillende voettypen die ook invloed kunnen hebben op de totale houding:

- De normale voet maakt tussen hak en voorvoet ook met de buitenzijde contact met de ondergrond. Dit leidt ertoe dat als we met de rug tegen de muur gaan staan de hakken, kuiten, billen, (niveau van de) schouderbladen en het achterhoofd de muur raken.

 - Bij de holvoet komt de middenvoet los van de grond en geven we vooral druk onder de grote teen. Als we nu tegen de muur aan gaan staan komen alleen de hakken, billen en schouderbladen tegen de muur.

- Het meeste contact met de ondergrond wordt gemaakt bij de platvoet. Als men nu tegen de muur aan gaat staan dan raakt alleen de wervelkolom thv de schouderbladen de muur.

 Normale houding?

De ideale houding in stand is eigenlijk de houding die we aannemen bij de normale voet. Men staat dan actief. Ofwel de voeten op heupbreedte, waarbij de tenen in de looprichting wijzen (of net iets naar buiten), licht gebogen knieen, navel ingetrokken om het bekken goed te positioneren en vervolgens alsof er een touwtje aan de kruin vast zit wordt je ook met schouders en hoofd rechtop gezet. Dit laatste mag een klein tikkeltje ontspannender door net onder het borstbeen een klein prikje te geven, waardoor je de schouders ietsjes naar voren positioneerd. 

Als we op 1 been gaan staan dan kan een voet alsnog plat worden, dit kan komen doordat de spieren niet goed samenwerken om de juiste balans te houden. Spieren overbruggen minimaal 1 gewricht en worden aangestuurd via de hersenen. 

Schoenen

Niet alleen kunnen we zelf onze houding beinvloeden. Natuurlijk kan ook door schoenen te dragen de houding ondersteund worden. Aan de schoenen kun je o.a. aflezen hoe men de voeten afwikkeld, of men meer een tenenloper is of juist meer de beweging afremd. En wordt de voet wel rechtvooruit gezet? 

Terrein

Vraag je altijd af op wat voor terrein dat je wilt gaan lopen/hardlopen en houdt rekening met je eigen lichaamsbouw. Laat je dan ook goed informeren over de juiste schoenen, maar besef wel dat jij er uiteindelijk comfortabel op moet lopen. Zorg dus dat je een goed gevoel hebt bij de schoenen die je aanschaft. 

 

 

Copyright hetfysiopuntlaarbeek.nl - 2010
Ontwikkeld door Roger Beckers Webontwikkeling

Algemene voorwaarden - Contact