Manuele therapie voor kinderen met een Hoog Cervicaal Functie Stoornis (HCFS)

datum
november 2023
leestijd
8 minuten

Manuele therapie voor kinderen met een Hoog Cervicaal Functie Stoornis (HCFS)

datum
november 2023
leestijd
8 minuten
Manueel therapie kind
Harry
Harry Mommers
Orofaciaal / Manueel therapeut

Harry Mommers
Orofaciaal / Manueel therapeut
Een voorkeurshouding bij een zuigeling kan onschuldig zijn. Ook is het niet ongebruikelijk dat baby’s soms onrustig slapen. Maar wanneer u een zuigeling heeft die een duidelijke voorkeurshouding heeft of die meerdere keren per nacht huilend wakker wordt, dan kan het tijd zijn om dit te onderzoeken.

Een verkennend consult aan een kinder-manueeltherapeut kan dan verhelderend werken. Want het kan zo zijn dat de klachten van uw kleintje worden veroorzaakt door een functiebeperking van de nek. Dit wordt Hoog Cervicaal Functie Stoornis (HCFS) genoemd.

Wij leggen u graag meer uit over deze aandoening en hoe onze kinder-manueeltherapeut uw zuigeling kan helpen.

Wat is een hoog cervicale functie stoornis?

Een hoog cervicale functie stoornis (HCFS) is een functiebeperking van nekwervelkolom.

Wat de diagnostiek uitdagend maakt, is het feit dat deze afzonderlijke symptomen ook een andere oorzaak kunnen hebben. Het onderzoek door de kinder-manueeltherapeut is daarom erg belangrijk om de oorzaak van de klachten vast te stellen.

De kinder-manueeltherapeut dient hiertoe ingeschreven te staan in het register van de European Workgroup for Manual Medicine (EWMM).

HCFS is een erkende aandoening, wat betekent dat deze via de zorgverzekering wordt vergoed.

Hoog cervicale functie stoornis

Bij welke klachten is het raadzaam om uw zuigeling op HCFS te laten onderzoeken?

Er zijn dus diverse klachten die kunnen optreden bij HCFS. Uw kind zal in de meeste gevallen niet al deze klachten vertonen:

• Duidelijke voorkeurshouding
  • Wil niet op de buik liggen
  • Grijpt naar het hoofd/nek
  • Afwijkende stand van het hoofd
  • Overmatig huilen
  • Onrustig gedrag
  • Reflux
  • Ontlastingsproblematiek

Van deze symptomen zijn een voorkeurshouding en het ’s nachts huilend wakker worden/onrustig slapen de meest voorkomende klachten.

De kinder-manueeltherapeut kan tijdens het onderzoek vaststellen of uitsluiten dat de klachten door een functionele stoornis bij de cervicale wervels worden veroorzaakt.

Plan een vrijblijvend intakegesprek

Gesprek met een fysiotherapeut. Je wordt binnen 24 uur gebeld voor een afspraak.

“Een hoog cervicale functie stoornis (HCFS) is een verstoring van de zenuwen rondom de nekwervels. Door een verstoorde stand of werking van de nekwervels, komen er zenuwen in het gedrang.”

De behandeling van een hoog cervicale functie stoornis

Bij de behandeling is het van belang dat er enkel technieken in worden gezet die passend zijn voor de jonge leeftijd. Dit betekent dat er geen manipulaties (kraken) worden toegepast. Er wordt enkel gebruik gemaakt van mobiliserende zachte technieken. Het doel hiervan is om hiermee de beweeglijkheid van de nek te herstellen, waardoor het soepel kan draaien.

In de meeste gevallen is er na 3 tot 4 behandelingen al een duidelijk verschil in de beweeglijkheid van de cervicale wervelkolom en een normalisatie van de beweeglijkheid.

Het is belangrijk dat de therapie door een gediplomeerde kinder-manueeltherapeut wordt uitgevoerd. U kunt dit controleren door het register van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) in samenwerking met European Workgroup for Manual Medicine (EWMM) te raadplegen.

Door deze werkgroep wordt nauwkeuring bijgehouden hoe veilig de behandeling is. De EWMM houdt dit al jaren bij, tot op heden zijn er nul ( 0 ) complicaties van de therapie door een gediplomeerde therapeut vastgesteld.

Om deze registratie (tevens BIG registratie) te behouden is de kinder-manueeltherapeut niet alleen extra opgeleid, deze kennis moet ook op peil worden gehouden voor voortdurende nascholing/bijscholing.

Onze kinder-manueeltherapeut is in dit register opgenomen. Binnen onze praktijk werkt de kinder-manueeltherapeut ook nauw samen met onze kinderfysiotherapeut. Dit is ook een aanbeveling van de Europese werkgroep omdat dit de kwaliteit van de zorg verbetert.

Kies voor de gediplomeerde kinder-manueel therapeuten van het Fysiopunt Laarbeek

Onze praktijk staat voor hoogwaardige zorg. Dat betekent dat wij ons bij alle kwaliteitsregister en netwerken aansluiten en hier actief in participeren. De keerzijde is dat wij hierdoor soms een (korte) wachtlijst moeten hanteren omdat wij veel cliënten doorverwezen krijgen.

Als u meer informatie wilt of een afspraak wilt maken, dan nodigen wij u uit om contact op te nemen. Wij informeren u dan over de mogelijkheden.

Plan een vrijblijvend intakegesprek

verbergen