Wat valt er te doen tegen een kaakgewricht dat soms blokkeert (trismus of kaakklem)

datum
juli 2023
leestijd
7 minuten

datum
juli 2023
leestijd
6 minuten
kaakklem
Harry
Harry Mommers
Orofaciaal / Manueel therapeut

Harry Mommers
Orofaciaal / Manueel therapeut

Het is voor bijna iedereen vanzelfsprekend dat de kaak beweegt. Deze gaat op en neer of naar voren en naar achteren bij het eten of praten. Dit gebeurt gedachteloos omdat het vanzelf lijkt te gaan. Dit is helaas niet zo wanneer u last heeft van trismus (kaakklem).

Trismus is het onvermogen om de kaak volledig te bewegen. Dit kunt u merken doordat u uw mond maar een klein stukje kan opendoen of doordat het bewegen van de kaak erg moeizaam gaat.

Door trismus kunnen alledaagse dingen opeens lastig worden. Kauwen, praten, slikken of het poetsen van onze tanden gaat opeens niet zo makkelijk.

Trismus kan een hardnekkig probleem zijn. Daarom zult u in veel gevallen naar een orofaciale fysiotherapeut doorverwezen worden.

Welke klachten passen er bij een trismus?

Bij een trismus of kaakklem, kan de mond minder ver open. In veel gevallen kan de mond slechts één of enkele vingerdiktes open. Dit heeft een direct gevolg voor het gebruik van de mond. Alledaagse zaken zoals spreken, eten of tanden poetsen kunnen direct lastig worden.

Maar de verminderde beweeglijkheid van de kaak kan er ook voor zorgen dat de kaak stijf aanvoelt of dat deze pijnlijk is. De pijn kan uitstralen naar andere structuren in de kaakregio, waardoor het niet altijd duidelijk is dat de kaak zelf is die pijn doet.

kaakklem

Waardoor ontstaan de problemen bij een kaakklem

Een kaakklem of trismus ontstaat doordat de kaak niet goed kan bewegen waardoor de mond onvoldoende open kan. Het onvermogen van de kaak om te bewegen kan allerlei oorzaken hebben:

• Ontsteking van het kaakgewricht
  • Spierspasme na langdurig overmatig klem- en/of knarsgedrag
  • Schade door een trauma
  • Schade door een kaakoperatie of ingreep tandarts
  • Verplaatsing van de discus (kapje op het kaakkopje)
  • Bijwerking van bepaalde medicatie
  • Schade als gevolg van chemo behandeling of bestraling
  • Een abces of tumoren

Er zijn dus diverse oorzaken die te maken hebben met een trauma of externe beschadiging zoals een operatie. Ook is het mogelijk dat u middelen slikt die effect hebben op de kaakspieren of dat er een ziekte is die het kaakgewricht aantast.

In de meeste gevallen zal de oorzaak van de kaakklem door de kaakchirurg worden vastgesteld. In specifieke gevallen volgt er daarna een verwijzing naar de orofaciaal fysiotherapeut.

U begrijpt dat de oorzaak van de kaakklem ook grotendeels bepalend is voor onze therapie.

Plan een vrijblijvend intakegesprek

Gesprek met een fysiotherapeut. Je wordt binnen 24 uur gebeld voor een afspraak.

“Een uitgebreid behandelplan voor meerdere aandoeningen mooie praktijk ruimte en vriendelijke therapeuten.”

RDS adviesbureau

Onze behandeling met orofaciale fysiotherapie bij trismus

Een behandeling bij de orofaciaal fysiotherapeut is altijd maatwerk omdat er vaak allerlei persoonlijke factoren invloed hebben op de (oorzaak van de) klacht. Dit is niet anders voor onze manier van behandelen bij trismus. Ook hier is uw persoonlijke situatie leidend voor onze aanpak.

Het is afhankelijk van de oorzaak van de kaakklem of en hoe wij u kunnen helpen. Wij kunnen u bijvoorbeeld in veel gevallen helpen wanneer de fixatie komt door:

• Spierspasme
    • Een operatie of tandheelkundige ingreep
    • Discusverplaatsing
    • Na chemo of bestraling
    • Na een trauma

In deze gevallen kunnen wij oefeningen met u doen die de spierspanning van de kaakspieren verminderen zodat deze soepeler kunnen bewegen. Ook immobiele gewrichten kunnen met de juiste oefeningen vaak meer mobiel worden.

In gevallen van schade van de spieren of de aansturing van spieren door zenuwschade, kunnen wij u helpen het spierweefsel weer (deels) op te trainen.

Voor al deze situaties hebben wij specifieke oefeningen en technieken die wij afhankelijk van uw behoefte in kunnen zetten.

Kies voor de echte expert, kies voor een orofaciaal fysiotherapeut

Er is een goede reden om bij klachten van uw gelaat, nek of kauwstelsel naar de orofaciaal therapeut te gaan. De orofaciaal therapeut heeft een universitaire master gevolgd waardoor we meer kennis en ervaring hebben dan reguliere fysiotherapeuten of kaakfysiotherapeuten die een verkorte cursus hebben gevolgd.

Zeker in ernstige gevallen zoals een trismus adviseren wij u voor ervaren experts te kiezen. Wanneer u ons mailt of belt, dan helpt ons team u graag verder. Wij kunnen u dan informeren over wat er voor u mogelijk is.

Plan een vrijblijvend intakegesprek

verbergen